tisdag 13 april 2010

Som om papperspressens övertramp inte fanns

Vi som ägnar dagarna åt mediegranskning gläds åt att en hel del mediedebatter nu flödar på alla möjliga håll. I går debatterades bland annat publicistklubbens årsbok.

I Expressen-inlägget "Eländiga medier" skriver Karin Olsson om Publicistklubbens moraliserande syn på internet. Hon är starkt kritisk till att nya publiceringsformer får skulden för dålig journalistik:

"Svaret på framtidens frågor hittar man dessvärre inte hos PK. Tonen i skriften påminner om den moraliska indignation som dansbanedebatten på 40-talet präglades av."

Jag har också läst PK:s bok och är benägen att hålla med. Det är på något sätt som om övertrampen i papperspressen inte fanns. Men den känslan får jag även när jag läser inläggen på samma ämne av Thomas Mattson och Martin Jönsson. De passar på att slå sig för bröstet och berätta hur bra journalistik de har, tack vare nätet.

Må så vara, men den dåliga kvaliteten finns också där - både i papperspress och på nätet. Senast i går gick jag förbi den här förstasidan på Seven Eleven:

Vissa tycker kanske att det här är spännande, intressant och "rätt åt de jävlarna att bli uthängda". Men är det här exempel på "hög nivå" anser jag att de journalistiska ambitionerna varken är särskilt höga eller genomtänkta.

Vad tycker du om nivån på journalistiken i dag? Och vad gör vi åt det?

Skriv gärna ett inlägg på Second Opinion.
Eller tipsa vår redaktion: redaktion@second-opinion.se

/Hanna & red.


Inga kommentarer: